foto1
foto1
foto1
foto1
foto1
Kontakt:
Tel. 695 062 152
e-mail: naukajazdy-grabowski@wp.pl



 

EGZAMIN PRAKTYCZNY NA PRAWO JAZDY KATEGORII B - PLAC MANEWROWY

 

Na początku komputer losuje egzaminatora, z którym odbędziemy tę część sprawdzianu. Po wywołaniu naszego nazwiska udajemy się do samochodu. Egzaminator również sprawdza nasz dokument tożsamości.
Na placu manewrowym dla prawa jazdy kategorii "B" należy wykonać trzy zadania. Poprawne wykonanie niniejszych zadań (zgodnie z zasadami przeprowadzania egzaminów państwowych) dają przepustkę do egzaminu w ruchu drogowym.

ZADANIE PIERWSZE: przygotowanie do jazdy.
Osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić 2 wybrane losowo elementy (odpowiednio po jednym z etapu pierwszego i drugiego):

Etap pierwszy: sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych za bezpieczeństwo w ruchu drogowym.

  • poziom oleju w silniku - sprawdzamy za pomocą miarki bagnetowej, jeżeli jest mało to dolewamy tym samym olejem lub olejem o tych samych parametrach poprzez wlew oleju,
  • poziom płynu hamulcowego - sprawdzamy min. i max. na zbiorniczku,
  • poziom płynu chłodzącego - sprawdzamy min. i max. na zbiorniczku,
  • poziom płynu w spryskiwaczach-odtykamy zatyczke, potrząsamy zbiorniczkiem/dolewamy,
  • działanie sygnału dźwiękowego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Etap drugi: sprawdzenie świateł zewnętrznych pojazdu.
Osoba egzaminowana musi umieć włączyć i sprawdzić działanie poszczególnych świateł na zewnątrz pojazdu.

  • Światła kierunkowskazów: należy sprawdzić prawą (3 sztuki) i lewą stronę (3 sztuki).
  • Światła awaryjne: działają bez uruchomienia silnika - 6 sztuk (migają jednocześnie wszystkie światła kierunkowskazów).
  • Światła mijania: tylko z przodu, oświetlają drogę przed pojazdem - 40 metrów - kolor: biały (na desce rozdzielczej kolor zielony).
  • Światła pozycyjne/postojowe: przód i tył: z tyłu czerwone, z przodu białe, nie oświetlają drogi, przy tych światłach pojazd jest widoczny z 300 metrów + oświetlenie tablicy rejestracyjnej.
  • Światła drogowe: tylko z przodu, oświetlają drogę na co najmniej 100 metrów przed pojazdem - kolor: biały (na desce rozdzielczej - kolor niebieski).
  • Światło przeciwmgłowe: tylnie - kolor: czerwony - kierujący pojazdem może używać tylnich świateł przeciwmgłowych, jeżeli zmniejszona przejrzystość powietrza ogranicza widoczność na odległość mniejszą niż 50metrów: w razie poprawy widoczności kierujący pojazdem jest zobowiązany niezwłocznie wyłączyć te światła.
  • Światła hamowania "STOP": występują 3 sztuki (w lampach i na tylniej szybie): naciskamy na hamulec - kolor: czerwony.
  • Światło cofania: światło biegu wstecznego, pokazujemy je na wyłączonym silniku oraz przy użyciu biegu wstecznego - kolor: biały.

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Etap trzeci: upewnienie się czy drzwi pojazdu są zamknięte, właściwe ustawienie fotela, zagłówka, lusterek i zapięcie pasów bezpieczeństwa.
Zanim wejdziemy do samochodu, sprawdzamy czy wszystkie drzwi pojazdu są zamknięte.
Dla bezpiecznego i wygodnego prowadzenia pojazdu bardzo istotna jest optymalna pozycja za kierownicą. Dlatego też przed rozpoczęciem jazdy należy w pierwszej kolejności ustawić fotel zapewniając sobie łatwy dostęp do urządzeń sterujących oraz swobodę ruchów. W tym celu siadamy głęboko w fotelu. Lewą nogą wciskamy do oporu pedał sprzęgła i regulujemy odległość tak, aby noga pozostała lekko ugięta. Następnie przystępujemy do regulacji oparcia fotela, pamiętając o tym, aby opierać się całą powierzchnią pleców. Dla zapewnienia bezpieczeństwa i komfortu jazdy, bardzo istotne jest odpowiednie wyregulowanie wysokości zagłówka, który powinien zapewnić oparcie głowy w górnej jej wysokości. Jako zasadę należy przyjąć, że górną krawędź zagłówka nie może być niżej, niż poziom oczu. Ręce powinny być lekko ugięte w łokciach, ułożone na kierownicy tuż powyżej jej linii środkowej. Lewa dłoń powinna być ułożona pomiędzy godziną 9 a 10, prawa natomiast pomiędzy 2 a 3. Teraz pora na ustawienie lusterek. W lewym lusterku należy widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem, w prawym lusterku należy widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem a w wewnętrznym lusterku kierowca powinien widzieć przez tylna szybę obszar przestrzeni za pojazdem. Po ustawieniu fotela, zagłówka i lusterek sprawdzamy jeszcze raz czy drzwi pojazdu są zamknięte (kontrolka na tablicy roździelczej) oraz zapinamy pasy bezpieczeństwa (nie zapominamy również o włączeniu świateł).

ZADANIE DRUGIE: jazda pasem ruchu do przodu i tyłu.
Potem kandydat na kierowcę musi wykonać zadania na tzw. placu. To jazda pasem po łuku do przodu i do tyłu. Oczywiście przed ruszeniem zajmujemy prawidłową postawę za kierownicą, ustawiamy lusterka, zapinamy pasy, uruchamiamy silnik, wrzucamy bieg, zapalamy światła mijania i zwalniamy hamulec ręczny. A także upewniamy się, że możemy ruszyć bezpiecznie.
Do jazdy po łuku przyszły kierowca rusza i zatrzymuje się na tzw. kopertach, czyli w obrębie wytyczonych liniami prostokątów. Znajdują się one na początku i na końcu pasa, po którym porusza się egzaminowany.  Jazda po łuku ma być płynna, bez zatrzymywania się, a samochód nie może wyjechać poza linię i potrącić pachołka. Podczas jazdy tyłem egzaminowany musi co najmniej dwa razy spojrzeć do tyłu.  Kierowca ma dwa podejścia do jazdy po łuku. Jednak potrącenie pachołka i przejechanie linii całym kołem, dyskwalifikuje już po pierwszym błędzie.

ZADANIE TRZECIE: ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu, tzw. "ruszanie pod górkę".
Kolejny element egzaminu na placu to ruszanie pod górkę. Kandydat na kierowcę musi podjechać pod wzniesienie, zatrzymać się, zaciągnąć hamulec ręczny i po chwili ruszyć pod górkę. Zadanie uznaje się jako źle wykonane, gdy samochód zgaśnie lub stoczy się więcej niż 20 cm.

EGZAMIN PRAKTYCZNY NA PRAWO JAZDY KATEGORII B - JAZDA W RUCHU MIEJSKIM
Jeśli egzamin na placu wypadł pomyślnie, egzaminowany jedzie na miasto. Przed wyjazdem jeszcze raz przyjmujemy prawidłową pozycję za kierownicą, ustawiamy lusterka, zapinamy pasy, uruchamiamy silnik, wrzucamy bieg, zapalamy światła mijania i zwalniamy hamulec ręczny. A także upewniamy się, że możemy ruszyć bezpiecznie. Od przekroczenia bramy WORD-u egzamin trwa 40 minut.  Ale jest możliwość zakończenia go już po 25 minutach, kiedy kandydat na kierowcę wykona poprawnie wszystkie założenia :

  • poprawnie włączyć się do ruchu,
  • przejechać drogami jedno i dwupasmowymi,
  • zmieniać pasy ruchu,
  • przejechać przez skrzyżowania: równorzędne, ze znakami drogowymi, sterowane światłami, o ruchu okrężnym, wielopoziomowymi (jeśli znajdują się w mieście),
  • pokonać torowisko (jeśli znajduje się w mieście),
  • tunel (jeśli taki jest w mieście),
  • przejechać przez przejście dla pieszych,
  • zahamować we wskazanym przez egzaminatora miejscu,
  • zahamować awaryjnie,
  • zaparkować równolegle, prostopadle lub skośnie,

Do wszystkich tych zadań kierowca może podejść dwa razy.
Z dalszego egzaminu eliminuje natychmiast złamanie przepisów ruchu drogowego, które prowadzi do zagrożenia bezpieczeństwa. To m.in.:

  • spowodowanie kolizji,
  • ominięcie samochodu, który zatrzymał się przed przejściem dla pieszych
  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na pasach,
  • przejazd na czerwonym świetle,
  • zignorowanie znaku "stop".